Predstavljeni rezultati pilot projekta participativnog budžetiranja u osnovnim školama
Rezultati pilot projekta participativnog budžetiranja u dubrovačkim osnovnim školama predstavljeni su na konferenciji za novinare na kojoj su sudjelovali gradonačelnik Mato Franković, članica Uprave dubrovačke Razvojne agencije Marina Lazarević te ravnateljica OŠ Ivana Gundulića Vedrana Elez.
Grad Dubrovnik 2020. kreće u implementaciju modela participativnog budžetiranja. Radi se o demokratskom alatu putem kojeg bi se odluke o raspodjeli djela javnih sredstava donosile u direktnoj suradnji sa građanima na razini gradskih kotareva, a sve u svrhu transparentnijeg upravljanja i učinkovitijeg odgovaranja na potrebe zajednice. Proces pripreme nastavit će se ciklusom konzultacija s gradskim kotarevima, gradskim odjelima i firmama te organizacijama civilnog društva i građanima s ciljem prikupljanja informacija za razradu modela prilagođenog kontekstu Grada Dubrovnika.
U sklopu projekta proveden je pilot program u osnovnim školama u kojemu je sudjelovalo petstotinjak djece, točnije učenika petih i šestih razreda osnovne škole Lapad, sedmih i osmih razreda osnovne škole Ivan Gundulić te šestih razreda osnovnih škola Marin Getaldić i Marin Držić. Na početku konferencije prikazan je kratki film o projektu u školama.
Gradonačelnik Franković je pojasnio da je pilot projekt krenuo iz škola jer se radi o jednoj mikro lokaciji gdje se mogu uočiti kako stvari funkcioniraju i koje se greške trebaju ispraviti, ali i zato što odgoj kreće upravo iz škole.
- Ako mi u našim školama naučimo naše učenike na to da oni odlučuju o određenim projektima za koje koje imamo zadane novčane vrijednosti, to već postaje njihova svijest da oni mogu nešto promijeniti. Svakako trebamo nastaviti s uključivanjem županijske škole odnosno srednje škole jer na taj način nastavljamo daljnje edukacije naših učenika. U trenutku kad oni postanu punoljetni, tada dolaze na jednu novu razinu sudjelovanja u jedinicama lokalne samouprave, u ovom slučaju u mjesnim odborima i gradskim kotarevima, kada ili predlažu određene projekte važne za zajednicu ili izlaze i glasaju o njima jer vide rezultat – zaključio je gradonačelnik Franković.
- Bio je to jedan intenzivan proces od 12 dana radionica u 25 razreda, u četiri osnovne škole, prethodile su im dvije edukacije za facilitatore volontere. Ukupno je sudjelovalo petstotinjak učenica i učenika, a cijeli proces je rezultirao prijedlogom od 50 projekata koji su ušli u naknadnu tehničku analizu. Cilj je bio testirati ovaj proces na generacijama od petog do osmog razreda, da bi mogli izvući zaključak kojim dobnim skupinama on najviše odgovara – rekla je Marina Lazarević, također naglasivši da su definirani propusti i elementi koje će trebati ispraviti ili poboljšati prije same implementacije projekta.
Ravnateljica Vedrana Elez je izrazila zadovoljstvo što ovaj projekt po prvi put stavlja u središte učenike, od samog početka do realizacije projekta, te ih pritom uči odgovornosti. Djeca sudjelujući u projektu razmišljanju o tome što je važno za njihovu školu, počinju uvažavati druga mišljenja i dolaze do zajedničkog dogovora.
- Ono što je najvažnije je da učimo učenike da su odgovorni građani jer brzo će doći vrijeme kad će učenici izaći iz naših klupa, kad će trebati prepoznati potrebe našega grada, kvarta u kojemu žive i biti aktivni sudionici u svemu tome - istaknula je ravnateljica Elez.
Pilot projekt participativnog budžetiranja u osnovnim školama je vrlo pozitivan što pokazuju i rezultati evaluacija učenika. Naime, prema evaluacijama koje je ispunilo 459 učenika, njih 412 je proces doživjelo pozitivno tj. 90% učenika koji su sudjelovali ove godine sudjelovali bi i sljedeće godine, a čak 65% učenika je projektu dalo odličnu ocjenu. Od ukupno 92 učenika osmih razreda koja su glasovala u OŠ Ivana Gundulića, njih 80% bi s projektom nastavilo i u srednjoj školi.
Sama realizacija projekata očekuje se do kraja 2019 čija je ukupna vrijednost iznosi 60.000 kuna, odnosno 10.000 kuna po projektu. Učenici OŠ Lapad izglasali su kućicu za dežurne te uređenje prostora za trgovinu i pekaru. OŠ Ivana Gundulića izglasala je uređenje unutarnjeg prostora za učenike u funkciji dnevnog boravka i mini maturalnu, OŠ Marina Držića dnevni boravak i OŠ Marina Getaldića zeleni prostor, odnosno uređenje vanjske zelene površine.
Budući da se potreba za ormarićima postavila visoko na listi prioriteta većeg broja učenika i učenica, gradonačelnik Franković je ovom prigodom najavio i projekt „Ormarići za dubrovačke učenike“. U suradnji sa školama, a ovisno o njihovim specifičnim potrebama i prostornim kapacitetima definirati će se konačan broj ormarića koje će Grad Dubrovnik osigurati.