Brojni svjetski gradovi uveli su zone posebnog prometnog režima kako bi smanjili prometne gužve i zagađenje. Ovo su neki od najuspješnijih primjera!

 

 

Mnogi gradovi, poput Londona i Stockholma, odavno su uveli zone posebnog prometnog režima. I dok je Dubrovnik prvi hrvatski grad koji se odlučio na takav korak, u Londonu se preko 20 godina primjenjuje tzv. „Congestion Charge“, sustav gdje se vozačima naplaćuje ulazak u centar grada tijekom određenih sati, a sve s ciljem smanjenja prometa i emisije štetnih plinova.

 

Još jedan vrlo dobar primjer uvođenja zone posebnog prometnog režima svakako je u Švedskoj! U siječnju 2006. Stockholm je uveo sustav posebnog prometnog režima za središte grada. Iako se tome protivilo skoro 70 % stanovnika švedske prijestolnice, pilot projekt koji je trajao 6 mjeseci pokazao se vrlo uspješnim u smanjenju prometnih gužvi i poboljšanju kvalitete zraka jer gužve su se vrlo brzo smanjile za čak 25 %. Čak i taksisti u švedskoj prijestolnici koji su bili najglasniji u protivljenju ovakvom prometnom režimu, kako navode švedski mediji - uskoro su shvatili da se zahvaljujući ovoj gradskoj odluci mogu kretati brže i samim time raditi više.

 

Prvi tjedan od testnog uvođenja posebnog prometnog režima u Dubrovniku registrirano je preko 13 tisuća vozila u samo 24 sata oko povijesne jezgre. Uvođenjem zone posebnog prometnog režima uz očuvanje povijesne jezgre aktualna gradska uprava radi i na poboljšanju kvalitete života u gradu, kao i podizanju svijesti o važnosti održivog prometnog sustava. Dubrovnik ovim korakom potvrđuje svoju predanost očuvanju kulturne baštine i zaštiti okoliša, prateći primjere velikih svjetskih metropola koje su već uspješno implementirale slične prometne mjere.

 

Izdvajamo top pet svjetskih gradova koji su uspješno implementirali zonu posebnog prometnog režima!

 

London, Ujedinjeno Kraljevstvo

 

Jedan od prvih koji su uveli tzv. Congestion Charge zone, u kojoj vozači plaćaju naknadu za ulazak u centralni dio grada tijekom radnih dana svakako je London. Ova mjera uvedena 2003. godine je značajno smanjila broj vozila u središtu Londona i poboljšala protok prometa.

 

Stockholm, Švedska  

 

Švedska prijestolnica je uvela zonu posebnog prometnog režima u 2006. godini, s ciljem smanjenja prometa u centru grada. Od tada, naplata se provodi radnim danima, s različitim tarifama ovisno o dobu dana. Prvo su krenuli s pilot programom da bi šest mjeseci kasnije program zaživio u potpunosti. Rezultati su bili vidljivi relativno brzo s obzirom na to da se gužva  u centru grada smanjila za 25 %.

 

Milano, Italija

 

Talijanski Milano ima tzv. Area C, zonu posebnog prometnog režima koja pokriva povijesno središte grada. Vozači plaćaju naknadu za ulazak u ovu zonu, što pomaže u smanjenju prometa i zagađenja. Ova zona je aktivna od ponedjeljka do petka od 7:30 do 19:30 (s izuzetkom praznika). Nadodajmo kako je Area C jedan od ključnih faktora kako Milano pokušava smanjiti prometno zagušenje i smanjiti emisije zagađujućih tvari u zraku, potičući građane na korištenje javnog prijevoza, bicikala i ekološki prihvatljivijih vozila.

 

Singapur, Singapur

 

Singapur je jedan od prvih gradova na svijetu koji je uveo sustav ‘prometnog poreza’ još 1975. godine. Njihov Electronic Road Pricing (ERP) sustav koristi elektronske uređaje za automatsku naplatu prolaza kroz određene dijelove grada tijekom najvećih gužvi. Na glavnim prometnicama, ulazima u centar grada i drugim ključnim točkama postavljeni su ERP portali koji koriste bežičnu tehnologiju za prikupljanje naknada od vozila koja prolaze ispod njih. Svako vozilo u Singapuru mora imati ugrađeni uređaj nazvan IU (In-Vehicle Unit), koji je povezan s pre-paid karticom ili bankovnim računom vlasnika vozila. Vozači plaćaju kada koriste najopterećenije prometnice, što čini sustav izuzetno pravednim jer najviše naplaćuje onima koji najviše doprinose gužvama. Sustav ERP u Singapuru smatra se jednim od najnaprednijih sustava za upravljanje prometom na svijetu i inspiracija je za druge gradove sličnih prometnih problema.

 

New York, SAD

 

U srpnju ove godine, gradska uprava New Yorka uvela je Congestion Pricing za ulazak u Manhattan južno od 60. Ulice što uključuje dio Times Squarea, Wall Streeta i područje World Trade Centra. Ova inicijativa je usmjerena na smanjenje gužvi s obzirom na to da je na ovo područje samo dnevno ulazilo preko 700 000 automobila. Prometni stručnjaci koji su radili na ovom projektu najavljuju, gužve će se manjiti za barem 20 % , a prihod će biti usmjeren za poboljšanje javnog prijevoza (modernizaciju, uključujući podzemnu željeznicu, autobuse i željezničke sustave). Uz sve navedeno, potiče se korištenja alternativnih oblika prijevoza poput javnog prijevoza, bicikala i pješačenja.

 

Dubrovačka zona posebnog prometnog režima u funkciji će biti od 1. ožujka do 30. studenog, a u preostalo vrijeme u godine Zonom će se moći kretati svi, bez ikakvih ograničenja. Od 1. siječnja  2025. će se osigurati da svi građani mogu regulirati svoj status kroz PPK, a novost je da će po istoj cijeni kao i stanovnici Dubrovnika PPK moći kupiti i stanovnici susjednih općina - Župe dubrovačke, Konavala i Dubrovačkog primorja. Aktualna gradska uprava nastavlja pratiti rezultate testne faze te će u dogovoru s građanima i ostalim dionicima prometa prilagođavati sustav kako bi se osigurao što bolji protok prometa i zaštita povijesne jezgre.

 

lijevo
desno