Proračun je temeljni financijski dokument Grada koji utvrđuje plan financiranja svih aktivnosti i projekata za proračunsku, odnosno kalendarsku godinu.
Proračun je akt kojim se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci Grada za jednu godinu. Uz proračun donose se i projekcije ukupnih prihoda i primitaka, odnosno rashoda i izdataka za dvije godine unaprijed.
Proračun donosi Gradsko vijeće do kraja tekuće godine za narednu proračunsku godinu. Prijedlog proračuna i projekcija utvrđuje Gradonačelnik te ih podnosi Gradskom vijeću na donošenje do 15. studenog tekuće godine.
Proračun se donosi krajem tekuće godine za narednu proračunsku godinu.
Proračun se, sukladno Zakonu o proračunu, može mijenjati tijekom proračunske godine i to kroz izmjene i dopune Proračuna. Procedura izmjena i dopuna Proračuna identična je proceduri njegova donošenja, odnosno predlaže ih Gradonačelnik, a donosi Gradsko vijeće.
Proračun mora biti uravnotežen, što znači da ukupna visina planiranih prihoda i raspoloživih sredstava iz prethodne godine mora pokrivati ukupnu visinu planiranih rashoda.
STRUKTURA PRORAČUNA
Proračun Grada Dubrovnika čini:
OPĆI DIO - sastoji se od Računa prihoda i rashoda, te Računa zaduživanja / financiranja
POSEBNI DIO - plan rashoda i izdataka iskazanih po vrstama, raspoređenih na razini upravnih odjela u programe koji se sastoje od aktivnosti i projekata
OBRAZLOŽENJE PRORAČUNA - tekstualno obrazloženje prihoda i rashoda, primitaka i izdataka proračuna te programa, projekata i aktivnosti po upravnim odjelima
RASHODI PRORAČUNA
Prema Zakonu o lokalnoj i područnoj samoupravi i Statutu Grada Dubrovnika:
- uređenje naselja i stanovanje
- prostorno i urbanističko planiranje
- komunalno gospodarstvo
- skrb o djeci
- socijalnu skrb
- primarnu zdravstvenu zaštitu
- odgoj i obrazovanje
- kulturu, tjelesnu kulturu i šport
- zaštitu potrošača
- zaštitu i unapređenje prirodnoga okoliša
- protupožarnu i civilnu zaštitu
- promet na svojem području
- održavanje javnih cesta
- izdavanje građevinskih i lokacijskih dozvola, drugih akata vezanih uz gradnju,
te provedbu dokumenata prostornoga uređenja
- ostale poslove, sukladno posebnim zakonima
IZRADA I USVAJANJE PRORAČUNA
Metodologija za izradu Proračuna i financijskih planova proračunskih korisnika utvrđena je Zakonom o proračunu i Uputama Ministarstva financija. Prijedlog Proračuna izrađuje Upravni odjel za proračun, financije i naplatu na temelju financijskih planova odjela gradske uprave i dostavlja ga gradonačelniku Grada Dubrovnika (zakonski rok za dostavu 15. listopada tekuće godine).
Gradonačelnik utvrđuje konačan prijedlog Proračuna i isti dostavlja Gradskom vijeću (zakonski rok 15. studenog tekuće godine). O prijedlogu Proračuna, prije održavanja javne sjednice Gradskog vijeća, raspravlja radno tijelo Gradskog vijeća (Odbor za proračun i financije). Gradsko vijeće na javnoj sjednici raspravlja o prijedlogu Proračuna, analizira programe i proračunsku politiku koju je predložio Gradonačelnik, te donosi Proračun.
Proračun se javno objavljuje u “Službenom glasniku Grada Dubrovnika“.
IZVRŠAVANJE PRORAČUNA
Uređuje se Odlukom o izvršavanju Proračuna Grada Dubrovnika. Svi prihodi i rashodi izvršavaju se preko jedinstvenog računa Proračuna.
Odjeli gradske uprave prikupljaju i naplaćuju proračunske prihode iz svog djelokruga rada i odgovorni su za potpunu i pravodobnu naplatu. Odjeli gradske uprave izvršavaju proračunske rashode i odgovorni su za njihovo izvršavanje sukladno namjenama i iznosima utvrđenim u Posebnom dijelu Proračuna – razdjelu. Odjel za financije dostavlja gradonačelniku polugodišnji izvještaj (zakonski rok do 5. rujna) i godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna (zakonski rok do 1. svibnja). Gradsko vijeće razmatra i usvaja polugodišnji izvještaj (zakonski rok do 15. rujna) i godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna (zakonski rok do 1. lipnja). Godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna dostavlja se Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju.